עושים סדר – האתר הרשמי Vs רשת החברתית

פיססבוק או אתר?
קבוצת נילסן נורמן (Nielsen Norman Group) המתמחה בחווית משתמש הוציאה דו"ח על מחקר חדש אודות השימוש סטודנטים במכללות ברשת האינטרנט - College Students on the Web: Usability Guidelines for Creating Compelling Websites for College Students. תוצאות המחקר מעניינות במיוחד ועושות סדר במיתוסים הנפוצים.

היום כמעט כל סטודנט הגולש באינטרנט משאיר לפחות חלון דפדפן אחד פתוח כל זמן הגלישה על רשת חברתית – נתון מדהים כשלעצמו, אבל מסתבר שכאשר הסטודנטים מבקשים למצוא מידע אודות המכללה הם מעדיפים למצוא אותו דווקא באתר הבית הרשמי שלה ומחפשים אותו במנועי החיפוש.

הסטודנטים מצפים מאתר האינטרנט של המוסד לספק להם את כל המידע אותו הם צריכים לדעת אודותיו ועל אתרי הרשתות החברתיות של המוסד הם לומדים מתוך האתר הרשמי שלו. לאור זאת ממליצה נלסון נורמן להקדיש מאמץ רב באתר המכללה עצמו בפרסום מידע הרלבנטי.

עוד מסתבר כי סטודנטים מאוד אוהבים טכנולוגיה אבל בניגוד לחשיבה המקובלת רובם לא בהכרח בעלי כישורים טכניים גבוהים ולכן מצפים שהגלישה תהיה נוחה, מובנת ופשוטה. במדיה החברתית עדיין לא נוצרו סטנדרטים קבועים של שימוש ולכן לסטודנטים קל יותר להתמצא באתרי המכללות עצמן.

רוב הסטודנטים גם לא מוצאים יתרון באפליקציות מולטימדיה מורכבות ומרשימות ומעדיפים לקבל את המידע בצורה ברורה ומהירה. הם מעדיפים דרכים פרקטיות למענה על צרכיהם על מולטימדיה מסובכת ומגונדרת (fancy).

עד פה נלסון נורמן – אז בעצם למה צריך את רשתות המדיה החברתיות כערוצים למכללות?
להלן מספר נקודות מרכזיות ובקיצור:

הרשתות החברתיות הינם כלי תדמיתי/שיווקי מעולה ורב תפוצה התורם רבות להעלאת המודעות ולוא דווקא כלי למתן מידע מקיף על המכללה.
חלק מהרשתות כדוגמת פייסבוק מספקות חווית משתמש איכותית, נעימה וזמינה לגולשים בסביבתם הטבעית. הדיון ברשת החברתית נתפס כאמין יותר, בגובה העיניים ונח לשיתוף.
בשימוש נכון הרשת החברתית נותנת הזדמנות מצוינת ליצירת תקשורת ולשיחה דו-כיוונית עם הסטודנטים (הקיימים והפוטנציאליים) ולתהליך למידה גם מצד המוסד המאפשרת לו לנתב את דרישות / ציפיות הסטודנטים לפתרונות ושירותים פרקטיים – דבר זה חשוב במיוחד בשוק תחרותי הקים כיום בין המכללות ומוסדות הלימוד להשכלה גבוהה בכלל.
רשתות חברתיות כמו המיקרובלוג של טוויטר מהוות כלי מעולה להעברת ידיעות בזמן אמת לסטודנטים ולתקשורת (עפ"י מחקר התברר שהסטודנטים נכנסים לטוויטר הרבה יותר מאשר לחשבון הדוא"ל שלהם - ישנן אוניברסיטאות שכבר אינן מחלקות בשל כך תיבות דוא"ל לסטודנטים)
לרשתות החברתיות יש פלטפורמות מעולות, אמינות וחינמיות להפצת מידע / וידאו / תמונות והגדלת השיחה והמודעות למוסד.
חשיבות מיוחדת ניתן גם לראות בקידום המשמעותי שמאפשרת המדיה החברתית במנועי החיפוש: SEO '  דרכם מוצאים את החומר הרלבנטי באתרים.

מסקנה
חשוב ליצר שילוב נכון ומידתי בין אתר המכללה / המוסד האקדמי לבין הנוכחות ברשתות החברתיות. שילוב הולם שכזה יניב תוצאה מקיפה שתענה לציפיות הסטודנטים ותקדם את מטרות המוסד.