מהי ארכיטקטורת מידע
בניית אתרים עבור מוסדות אקדמיים (בין אם המדובר באתר האוניברסיטה, המכללה, המחלקה, החוג או מכון המחקר) כוללת לרוב מידע רב, מורכב ובעל מאפינים שונים. מידע זה כולל קטעי מלל שונים, חלקם תדמיתיים וחלקם אינפורמטיביים וחומרי לימודי אינטראקטיביים. מרכיב מרכזי בהצלחת כל בניית אתר הוא יכולת ההתמצאות וקלות הניווט שבו עבור קהל היעד אליו הוא מכוון. אתרי אינטרנט בסביבה האקדמית פונים למגוון גדול של קהלים, עוסקים בסוגי מידע רבים ומחויבים לנגישות, לכן האתגר בפיתוח ארכיטקטורת מידע עבורם במסגרת בניית אתר האינטרנט הינו רב ודורש התייחסות מיוחדת.
תכנון ארכיטקטורת מידע נכונה המבוססת על אפיון מקצועי הינה תנאי הכרחי להצלחה כזו. במסגרת האפיון נקבעים תחילה מטרות האתר ויעדיו ובהתאם לכך מפותחות האסטרטגיות והטקטיקות להשיג יעדים אלו. לאחר ניתוח והבנת רכיבי אפיון אלו המהווים גורם מרכזי בקביעת ארכיטקטורת המידע האתר ניתן לבנות את עץ האתר (המוכר גם כמפת אתר).
למעשה ניתן לראות בתכנון ארכיטקטורת המידע באתר את מימוש הטקטיקה של בניית אתרים והצופנת בחובה גם התייחסות ל- SEO אופטימיזציה למנועי חיפוש דוגמת גוגל מתוך הבנה ללוגיקה והאלגוריטמים לפיהם הם פועלים. פעמים רבות בניית אתר בסביבה האקדמית תכיל ערוצי מידע רבים יחסית והמפוצלים בין סרגלים שונים בהתאם לקבוצות השתייכות שלהם.
בניית ארכיטקטורת מידע בשכבות (levels)
בשל ריבוי הנושאים בהם בדרך כלל נוגע אתר אינטרנט בסביבה האקדמית, הדרך הטובה ביותר לבניית ארכיטקטורת מידע תהיה בניה בשכבות מידע. כך יהיה ניתן להתייחס לכל קבוצת ערוצי מידע בצורה מיטבית, ידידותית לקהל היעד ויעילה במיוחד עבור מנועי החיפוש שכיום מייחסים חשיבות רבה לאשכולי מידע (על מנועי החיפוש נייחד פוסט נפרד).
שכבת מידע ראשונה ( top level)
שכבת המידע הראשונה בארכיטקטורת המידע תכיל למעשה את סרגלי הניווט הראשיים של האתר. הסרגלים השונים יתפצלו לפי קבוצות ההשתייכות השונות של ערוצי המידע (קבוצות אלו יקבעו באפיון). קבוצות השתייכות אלו מאופיינות בדרך כלל בקהלי יעד (לדוגמה בסביבה האקדמית: מתעניינים, סטודנטים, סגל, בוגרים וכו'), מידע תדמיתי (על אודות המוסד, קשרי קהילה, חדשות וכו'), מידע שימושי וסרגלי שירות (צור קשר, מפת אתר, מנוע חיפוש, הפניה לשפה נוספת וכו'). החלוקה כמובן אינה זהה בין האתרים השונים ונקבעת בהתאם ליעדי האתר וכמות המידע בו.
בפועל מהווה שכבה זו את החלוקה הנושאית של האתר ומסייעת הן לגולש בהתמצאות הראשונית והאינטואיטיבית באתר והן לאופטימיזציה עבור מנועי החיפוש.
בכל מקרה מומלץ לא להרבות בקבוצת ערוצי המידע שבכל סרגל ולהגבילם לשבע קבוצות בלבד לסרגל. רצוי כמובן גם לא להרבות בסרגלים עצמם ולהגבילם עד שלושה סרגלים באתר.
שכבה מידע שנייה (ושלישית) Second Level
שכבת המידע השנייה מכילה את תוכן ערוצי המידע בפיצול לפי תתי נושאים רלבנטיים. כך לדוגמא בערוץ המידע הראשי "סגל" נוכל למצוא תת ערוצים כגון "סגל אקדמי", "סגל מנהלי", "מזכירות אקדמית" וכו'.
רצוי כי כל תתי הערוצים שתחת אותו ערוץ ידונו באותה מסגרת נושאית כך שהאתר יהיה ידידותי ונהיר לגולש וגם תתאפשר יכולת אופטימיזציה גבוהה עבור האתר למנועי החיפוש..
גם בשכבת המידע השנייה יש להגביל את כמות תת הערוצים שבכל ערוץ לכשבעה. במידה ולא די בכך יש ליצור שכבת מיד שלישית ולפצל את המידע בהתאם (לתת תת ערוצים).
ארכיטקטורת מידע מאוזנת
כדי לשמור על נוחות הגלישה והיבטים תדמיתיים רצוי לשמור על איזון בכמות המידע המפוצל בין ערוצי המידע השונים, כל שלא יראה כי ישנם ערוצים בהם חומר דל ולעומתם באחרים עומס לא סביר. תכנון ארכיטקטורת מידע נכונה ימצא את האיזון המתאים בין כמות הערוצים, סיווגם הנושאי והשתייכותם לשכבת המידע.
לסיכום
תכנון יסודי של ארכיטקטורת מידע תסייע יצירת חווית גלישה ידידותית ולנוחות ההתמצאות באתר, תסייע בפיתוח אופטימיזציה למנועי החיפוש ותחסוך עלויות לאורך זמן בפיתוח, התאמות ושינויים עתידיים.
בניית אתרים עבור מוסדות אקדמיים (בין אם המדובר באתר האוניברסיטה, המכללה, המחלקה, החוג או מכון המחקר) כוללת לרוב מידע רב, מורכב ובעל מאפינים שונים. מידע זה כולל קטעי מלל שונים, חלקם תדמיתיים וחלקם אינפורמטיביים וחומרי לימודי אינטראקטיביים. מרכיב מרכזי בהצלחת כל בניית אתר הוא יכולת ההתמצאות וקלות הניווט שבו עבור קהל היעד אליו הוא מכוון. אתרי אינטרנט בסביבה האקדמית פונים למגוון גדול של קהלים, עוסקים בסוגי מידע רבים ומחויבים לנגישות, לכן האתגר בפיתוח ארכיטקטורת מידע עבורם במסגרת בניית אתר האינטרנט הינו רב ודורש התייחסות מיוחדת.
תכנון ארכיטקטורת מידע נכונה המבוססת על אפיון מקצועי הינה תנאי הכרחי להצלחה כזו. במסגרת האפיון נקבעים תחילה מטרות האתר ויעדיו ובהתאם לכך מפותחות האסטרטגיות והטקטיקות להשיג יעדים אלו. לאחר ניתוח והבנת רכיבי אפיון אלו המהווים גורם מרכזי בקביעת ארכיטקטורת המידע האתר ניתן לבנות את עץ האתר (המוכר גם כמפת אתר).
למעשה ניתן לראות בתכנון ארכיטקטורת המידע באתר את מימוש הטקטיקה של בניית אתרים והצופנת בחובה גם התייחסות ל- SEO אופטימיזציה למנועי חיפוש דוגמת גוגל מתוך הבנה ללוגיקה והאלגוריטמים לפיהם הם פועלים. פעמים רבות בניית אתר בסביבה האקדמית תכיל ערוצי מידע רבים יחסית והמפוצלים בין סרגלים שונים בהתאם לקבוצות השתייכות שלהם.
בניית ארכיטקטורת מידע בשכבות (levels)
בשל ריבוי הנושאים בהם בדרך כלל נוגע אתר אינטרנט בסביבה האקדמית, הדרך הטובה ביותר לבניית ארכיטקטורת מידע תהיה בניה בשכבות מידע. כך יהיה ניתן להתייחס לכל קבוצת ערוצי מידע בצורה מיטבית, ידידותית לקהל היעד ויעילה במיוחד עבור מנועי החיפוש שכיום מייחסים חשיבות רבה לאשכולי מידע (על מנועי החיפוש נייחד פוסט נפרד).
שכבת מידע ראשונה ( top level)
שכבת המידע הראשונה בארכיטקטורת המידע תכיל למעשה את סרגלי הניווט הראשיים של האתר. הסרגלים השונים יתפצלו לפי קבוצות ההשתייכות השונות של ערוצי המידע (קבוצות אלו יקבעו באפיון). קבוצות השתייכות אלו מאופיינות בדרך כלל בקהלי יעד (לדוגמה בסביבה האקדמית: מתעניינים, סטודנטים, סגל, בוגרים וכו'), מידע תדמיתי (על אודות המוסד, קשרי קהילה, חדשות וכו'), מידע שימושי וסרגלי שירות (צור קשר, מפת אתר, מנוע חיפוש, הפניה לשפה נוספת וכו'). החלוקה כמובן אינה זהה בין האתרים השונים ונקבעת בהתאם ליעדי האתר וכמות המידע בו.
בפועל מהווה שכבה זו את החלוקה הנושאית של האתר ומסייעת הן לגולש בהתמצאות הראשונית והאינטואיטיבית באתר והן לאופטימיזציה עבור מנועי החיפוש.
בכל מקרה מומלץ לא להרבות בקבוצת ערוצי המידע שבכל סרגל ולהגבילם לשבע קבוצות בלבד לסרגל. רצוי כמובן גם לא להרבות בסרגלים עצמם ולהגבילם עד שלושה סרגלים באתר.
שכבה מידע שנייה (ושלישית) Second Level
שכבת המידע השנייה מכילה את תוכן ערוצי המידע בפיצול לפי תתי נושאים רלבנטיים. כך לדוגמא בערוץ המידע הראשי "סגל" נוכל למצוא תת ערוצים כגון "סגל אקדמי", "סגל מנהלי", "מזכירות אקדמית" וכו'.
רצוי כי כל תתי הערוצים שתחת אותו ערוץ ידונו באותה מסגרת נושאית כך שהאתר יהיה ידידותי ונהיר לגולש וגם תתאפשר יכולת אופטימיזציה גבוהה עבור האתר למנועי החיפוש..
גם בשכבת המידע השנייה יש להגביל את כמות תת הערוצים שבכל ערוץ לכשבעה. במידה ולא די בכך יש ליצור שכבת מיד שלישית ולפצל את המידע בהתאם (לתת תת ערוצים).
ארכיטקטורת מידע מאוזנת
כדי לשמור על נוחות הגלישה והיבטים תדמיתיים רצוי לשמור על איזון בכמות המידע המפוצל בין ערוצי המידע השונים, כל שלא יראה כי ישנם ערוצים בהם חומר דל ולעומתם באחרים עומס לא סביר. תכנון ארכיטקטורת מידע נכונה ימצא את האיזון המתאים בין כמות הערוצים, סיווגם הנושאי והשתייכותם לשכבת המידע.
לסיכום
תכנון יסודי של ארכיטקטורת מידע תסייע יצירת חווית גלישה ידידותית ולנוחות ההתמצאות באתר, תסייע בפיתוח אופטימיזציה למנועי החיפוש ותחסוך עלויות לאורך זמן בפיתוח, התאמות ושינויים עתידיים.